Letiště pod Hejlákem
Letiště Pod Hejlákem se nachází 300 metrů od křižovatky u Bílého křížku, na mapce ve středu nad letištěm, v nadmořské výšce kolem 635 metrů. Křižují se zde silnice zleva od Zaječova do Obecnice se silnicí z Malé Vísky přes letiště na vrch Houpák a dopadovou plochu Jordán v Brdech.
U Bílého křížku
Zpětný pohled na křižovatku u Bílého křížku, silnice na letiště je uzavřena závorou.
/Snímek z doby vojenského újezdu/
A jsme ve středu letiště, silnice pokračuje přes plochu dál k dopadové ploše Jordán.
Po přechodu letiště Vás přivítala na silnici v době VÚ Brdy tato cedule, blíží se cílová dopadová plocha Jordán.
Pohled na letiště dnes.
Letiště vybudovali Němci za druhé světové války. Výstavba probíhala v utajení, proto nejsou známy přesné její termíny, patrně však šlo o léta 1941 - 1942. Zvláštností přistávací plochy je její poloha, neleží totiž v rovině, ale ve směru od východu k západu se dost výrazně sklání. Výškový rozdíl zde činí asi 15 metrů.
Přistávalo se většinou proti převládajícímu směru větru, tedy z kopce, což na piloty kladlo značné nároky.
Pohled ze spodní části letiště.
Letiště mělo sloužit hlavně pro kurýrní a transportní lety, spojené s provozem německého vojenského cvičiště Trupennübungsplatz Kammwald v Brdech. Po dokončení mělo letiště dřevěnou letištní věž, která se však dodnes nedochovala. Podle odhadů věž stála v horní části letiště, na mapce úplně vpravo, ve tmavé části, kde již neleží betonové panely. Rozloha letiště má několik rozdílných údajů, většinou se uvádí 550 x 70 metrů, jiné zdroje uvádí rozměr 850 x 80 metrů, případně 520 x 60 metrů. Docela nás zajímalo kolik je skutečný rozměr a tak jsme se pokusili letiště přeměřit. Vyšel nám poslední údaj a to 520 x 60 metrů, ale to je pouze naše nekalibrované měření.
Při prohlídce jsme zjistili, že Němci vzhledem k veliké vlhkosti na Brdech pod plochou letiště vytvořili odvodní drenáž.
O letišti Pod Hejlákem se vyprávějí mnohé příběhy, většinou zcela nebo zčásti nepravdivé. Traduje se například, že odtud po Mnichovu v roce 1938 odlétal do Anglie prezident Edvard Beneš s celou československou exilovou vládou. Problém je však v tom, že v té době letiště ještě rozhodně neexistovalo. Jiná legenda připomíná spojenecký nálet na jakýsi cíl v Čechách (uvádí se Praha), k němuž mělo dojít 16. října 1944. Při něm byl jeden z amerických bombardérů poškozen a na zpáteční cestě od Komárova přes Brdy odhazoval nepoužité letecké pumy. Potom prý pod ochranou amerických stíhaček, které nad ním kroužily, přistál tehdy na nehlídaném letišti Pod Hejlákem. Posádka tu v rychlosti bombardér opravila, ten tak opět vzlétl a zamířil na západ. Tento příběh ale obsahuje některé nepravdy. Ve zmíněném dni spojenecká letadla žádný cíl na českém území nebombardovala, vyjímkou byl jen nálet na rafinerii STW Brüx v Záluží u Mostu. K prvnímu náletu na Prahu došlo až o měsíc později. V hlášení vojenské policie v Jincích se sice v uvedeném dnu píše o shození několika bomb na území vojenského cvičiště Brdy, ale o tom, že by na zmíněném letišti přistálo spojenecké letadlo, žádná zmínka není.
Snímek letiště za dob Vojenského Újezdu Brdy
V poválečném období se plocha letiště používala jako shromaždiště vojska a techniky při cvičeních. Jedním s posledních návrhů na využití letiště byl, vybudovat zde cvičný polygon pro bezpilotní letouny- drony.
Brdy jsou velmi atraktivní pro filmaře, proto se na brdském letišti Pod Hejlákem točila v roce 2015 část scén dobrodružného válečného filmu Antropoid v britsko-české produkci, který pojednává o atentátu na zastupujícího říšského protektora a šéfa RSHA Reinharda Heydricha za 2. světové války.
Ačkoli se natáčelo v červenci, na program zde byly zimní scény. Proto se na místě vyráběl umělý sníh z celulózy. Kromě jiných scén na řadu přišla také scéna seskoku z letadla, ze začátku příběhu parašutistů.
Poslední prokazatelné letadlo, které na letišti Pod Hejlákem přistálo, byl americký vrtulník AH-64 APACHE, během spojeneckého cvičení NATO v roce 2000.
AH-64D Longbow Apache; větší foto / US Army
......................................................................................................¨
Na další toulky a poznávání Brd Vás zve redakce blogu
Brdolog
******************************************************************************
Komentáře
Okomentovat