Protipožární pás Jordán - Setkání v roce 2013





Brdský vrchol Jordán se nachází v lese, prozatím. Na mapce níže u č.3.


Bunkr na cílové dopadové ploše u vrcholu Houpák /794 m.n.m./

 Jordán je jedním z nejznámějších vrchů Středních Brd, který leží cca 6 km východně od Strašic v CHKO Brdy.

Stejně se jmenuje i bývalá vojenská cílová plocha, která se rozkládá v jeho severních svazích, ve východních svazích Dlouhého vrchu a západních a severních svazích vrchu Houpák. Ta je dnes ovšem přístupná pouze po značených zpevněných komunikacích,  neboť se zde stále nachází velké množství nevybuchlé munice.


Cílových dopadových ploch bylo po založení vojenské střelnice na Brdech v roce 1926 několik. Kolem každé dopadové plochy byl zřízen protipožární pás široký kolem 15ti metrů. Tento odlesněný pás sloužil jako ochrana proti šíření požáru po cvičných střelbách a zároveň jako příjezdová cesta pro hasiče k ohnisku požáru. Na mapce z roku 2012 začíná protipožární pás u č.1 a kolem celé dopadové plochy končí u č.5. Mezi č.3 a č.4 jsou vidět vyholené plochy po dopadech dělostřelecké munice. 

V roce 2013 jsem v tomto protipožárním pásu zažil setkání, na které nezapomenu do konce života. Mnohokrát jsem procházel tělesem bývalé úzkorozchodné lesní železnice Jordánka, která svážela odtěžené kmeny stromů na pilu do Zaječova, při budování dopadové plochy Jordán. Asi jeden kilometr od hájovny Okrouhlík jsem odbočil doprava /na snímku bod č.1/, kde začíná zmíněný protipožární pás a pomalu jsem stoupal nahoru.


Po mnoha zkušenostech jsem z batohu vyndal fotoaparát, odjistil jsem objektiv. Aparát jsem zapnul, zavěsil jsem si ho na krk a jednou rukou přidržoval na prsou. Takto jsem pomalu stoupal nahoru.



Cítil jsem veliké napětí, jakoby se něco blížilo. Pomalu jsem došel pásem k místu, kde na snímku končí suché listí. Stále jsem držel jednou rukou fotoaparát na prsou a zastavil jsem se. Vzadu nalevo u malého zeleného smrčku se začalo něco tetelit i na snímku je tam něco vidět. 



Najednou od smrčku vyběhl velký kus vysoké zvěře, zastavil se a pozoroval mě. Já se ani nehnul a téměř nedýchal. Fotoaparát jsem měl před očima a jenom mačkal spoušť. Po chvilce se otočil ke smrčku odkud vyšel další kus vysoké zvěře.


Domlouvali se a vyhodnocovali, jestli nejsem nebezpečný. Za smrčkem jsou vidět další kusy stáda vysoké. Ten první je průzkumník a běží několik metrů před stádem. Druhý kus je vůdce stáda.



Následuje domluva s čelem stáda.


Čelo stáda mě pozoruje, já ani nedýchám a jenom fotím.



Usoudili, že nejsem nebezpečný a dali se do pohybu.


Seřadili se za sebou, bokem ke mě. Průzkumník je pět metrů před stádem na své pozici. Takto se zastavili a přehradili pás. Tím mě dávali signál, že teď tudy já neprojdu a že půjdou oni první. Toto jsou jeleni, kteří v časném jarním období mají parohy ještě shozené. Všimněte si, že za smrčkem je schovaná další část stáda, hlavně laně, které si jeleni chrání. 
Takto nehybně jsme stáli několik minut !
Potom vůdce stáda zavelel a oni se daly do pohybu za průzkumníkem.



Já jsem se stále ani nepohnul a jenom stále mačkal spoušť fotoaparátu.



Zde již běží přes pás i laně.


Vzadu běží mladší kusy stáda.


Blíží se konec stáda.


Toto je poslední opozdilec stáda, v kterém jsem spočítal zhruba čtyřicet kusů. 

Jenom prozřetelnost mě pomohla vyfotografovat tento přechod stáda vysoké zvěře přes protipožární pás Jordán. Kdybych neměl zapnutý fotoaparát na krku a začal bych v momentě setkaní ze zad dávat dolů batoh a hledat v něm pouzdro s aparátem, odjišťovat a zapínat přístroj, tak na to by stádo asi nečekalo. Pří mých pohybech, by mě lesem obešli níž.

Moji známý se mě ptali, jestli jsem měl strach, stát s holýma rukama proti čtyřiceti kusovému stádu vysoké zvěře.
Popravdě říkám, že jsem na strach před stádem ani ve snu nepomyslel, jenom jsem měl veliký strach, že je vyplaším a oni utečou a já nebudu mít takovýto nádherný zážitek, který se mě již nikdy v životě nepodaří uskutečnit. 

Krásné toulky přírodou Vám přeje redakce blogu Brdolog.




****************************************************************************************



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pegasus - Y - radiolokační stanice na vrcholu Prahy. /Co zbylo..../

Florián

Bílá skála.